مقدمه در عرفان عملی
 
از کتاب زاد السفر مقدمه فی عرفان عملی
سید علی اکبر هاشمی
اصل اوّل:
بر «نمازهای پنج گانه» در «اول وقت» و حتّی الامکان به «جماعت و «سنن» و «آداب» محافظت نما. چون اگر بی علّت و عذر از اول وقت تأخیر کنی یا به جماعت حاضر نشوی یا سنتی از سنن یا ادبی از آداب آن را فروگذاری، هرچند کم، از سلوک راه بیرون رفته و با سایر عوام که در بیابان جهالت و ظلالت سرگردان می چرخند و از راه و مقصد بی خبرند و ایشان را هرگز طرقی نیست، مساوی هستی و اگر از گذشته ی خود نماز واجبی بر ذمه داری،حتما قضا کن و در صورت زیادی، بنویس و روزانه مقداری از آن را از عهده ی خود رفع کن.
پس از ادای نمازهای یومیه و قضای آنچه از تو فوت شده ،نماز های «نافله ی روزانه» را مواظبت نما که ترک آن را در سلوک معصیت شمرده اند.
جمع آن سی و چهار رکعت است. هشت رکعت «نافله ی ظهر» پیش از نماز ظهرو هشت رکعت «نافله ی عصر» پیش از نماز عصر.
چهار رکعت «نافله ی مغرب» که به جای دو رکعت آن می شود «نماز غفیله» را خواند که تفصیل آن در مفصّلات آمده و یک رکعت «وتیره»که «نافله ی عشاء» است ایستاده یا دو رکعت نشسته.
هشت رکعت «نماز شب» ،دو رکعت «نماز شفع» ، یک رکعت «نماز وتر» که وقت آن از نیمه شب شرعی تا پیش از اذان صبح است و بهترین وقت،ثلث آخر شب است.
دو رکعت نیز نماز «نافله ی صبح». و اگر بر اداء موفق نگشتی ، در خارج وقت قضا بنما و در صورت نبودن وقت یا انقباض قلبی ،در حال حرکت نیز می توانی با اشاره به سر یا چشم جای رکوع و سجود به جای آوری.حتی اگر بر این هم توفیق نیافتی ،به جای هر رکعتی یا هر دو رکعتی یا تمامی آن ،صدقه ای از مال خود جدا کن.25
 
 
    
 
سید علی اکبر هاشمی
اصل اوّل:
بر «نمازهای پنج گانه» در «اول وقت» و حتّی الامکان به «جماعت و «سنن» و «آداب» محافظت نما. چون اگر بی علّت و عذر از اول وقت تأخیر کنی یا به جماعت حاضر نشوی یا سنتی از سنن یا ادبی از آداب آن را فروگذاری، هرچند کم، از سلوک راه بیرون رفته و با سایر عوام که در بیابان جهالت و ظلالت سرگردان می چرخند و از راه و مقصد بی خبرند و ایشان را هرگز طرقی نیست، مساوی هستی و اگر از گذشته ی خود نماز واجبی بر ذمه داری،حتما قضا کن و در صورت زیادی، بنویس و روزانه مقداری از آن را از عهده ی خود رفع کن.
پس از ادای نمازهای یومیه و قضای آنچه از تو فوت شده ،نماز های «نافله ی روزانه» را مواظبت نما که ترک آن را در سلوک معصیت شمرده اند.
جمع آن سی و چهار رکعت است. هشت رکعت «نافله ی ظهر» پیش از نماز ظهرو هشت رکعت «نافله ی عصر» پیش از نماز عصر.
چهار رکعت «نافله ی مغرب» که به جای دو رکعت آن می شود «نماز غفیله» را خواند که تفصیل آن در مفصّلات آمده و یک رکعت «وتیره»که «نافله ی عشاء» است ایستاده یا دو رکعت نشسته.
هشت رکعت «نماز شب» ،دو رکعت «نماز شفع» ، یک رکعت «نماز وتر» که وقت آن از نیمه شب شرعی تا پیش از اذان صبح است و بهترین وقت،ثلث آخر شب است.
دو رکعت نیز نماز «نافله ی صبح». و اگر بر اداء موفق نگشتی ، در خارج وقت قضا بنما و در صورت نبودن وقت یا انقباض قلبی ،در حال حرکت نیز می توانی با اشاره به سر یا چشم جای رکوع و سجود به جای آوری.حتی اگر بر این هم توفیق نیافتی ،به جای هر رکعتی یا هر دو رکعتی یا تمامی آن ،صدقه ای از مال خود جدا کن.25
       + نوشته شده در چهارشنبه یکم اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت 19:1 توسط ثنا 
        |